”att få upptäcka det åter igen med nya ögon och på ett nytt sätt ”

Hälsning 2014 ( här kan du ladda ner eller se filen)IMG_5809

Här kommer en  julhälsning till dig. 

Jag vet inte om du stökar på som bäst eller om du har tagit en paus i julförberedelserna. Den här julen upplever jag som att det finns mycket tid till förberedelser och att man kan dela upp de olika delarna och det känns gott att inte behöva stressa.

Det här året har varit ett gott katekumenatår, ja vad det nu innebär.… Jo det har varit rörelse i föreningen, det har varit utbildningar, inspiration av olika slag och många fina möten med många kreativa och intresserade katekumantvänner. Jag möter många som vill utveckla och finnas med i sammanhanget. Att dela tro och dela liv är något som är ett mönster för katekumenatet.

För övrigt har ju hösten varit tumultartad på den politiska området. Det här med människosyn har varit en kraftigt tydlig bild och under våren kommer det säkerligen att trappas upp med frågan och begreppet kring vad det är att vara människa och vem som gör en människa till människa. och framför allt skillnader. Jag själv tycker att det är viktig med  samtal om frågor som berör. 

I Katekumenatet finns det möjlighet att man kan ställa sina frågor och få dela och kunna fundera tillsammans. Dialogen är viktig och tas på stort allvar och respekt.

Det stora i vårt arbete är att:

  • Få dela liv och dela tro; där det finns en dialog och där olikheter berikar.
  • Att människor upplever att de blir bekräftade som människor, och där man blir sedd, och där man kan vara sig själv.
  • Där det finns möjligheter och inbjuder till reflektion, fördjupning och utmaningar; där också nyfikenhet väcks.
  • Formen i våra grupper bemöts med respekt, trygghet, öppenhet och gästfrihet och relationer föds. Det blir en bit av församlingsgemenskap som man upplever tillsammans.
  • Julevangeliet är det stora just nu och att  få upptäcka det åter igen med nya ögon och på ett nytt sätt – vad det vill säga oss, det är både svårt och lätt.

Det jag vill skicka med är en liten övning: Läs igenom följande text några gånger. Gärna långsamt. Gärna högt.

”Jag är ett frö

Jag släpper taget om moderplantan

Vinden tar mig…svävar…virvlar runt…

Jag landar på marken

Tränger ned i myllan

Väntar på värme

Plötsligt händer det något!

En grodd börjar växa fram

Jag växer och växer, sakta men säkert…

Blir det jag är ämnad att bli”

  • Finn en bra plats. Det kan vara en en stol där du ”i tanken är fröet”, på en säng/ på golvet där du kan låta kroppen ”följa med”.
  • Gör texten utifrån det du minns av den…
  • Gå i roll….bli fröet….ta in den känslan i kroppen….
  • Upprepa övningen så ofta du vill under julperioden te x på morgonen innan du kliver upp eller när det passar dig. Gör alla fröets moment eller de sekvenser du fastnar för. Gör det det till din text

————————————————————————————————————————————-

Det långsamma växandet är att Gud kallar och Gud sänder människor.Han ger visioner och en ny längtan efter att tjäna honom för hans rike skull. Att se människan som en gåva och är en resurs, det är med en härlig attityd man ser på människan. I katekumenatet finns livsberättelserna med på något sätt. Jag – Gud – Du att få dela tro med varandra. Att den lilla berättelsen, d.v.s. lilla berättelsen som handlar om våra egna liv möter den stora berättelsen, det handlar om att få dela tro och dela liv.

”Varje människa som låter sin tro brytas mot det liv man lever och som söker dra konsekvenser av detta. ” /ur Undervisningens teologi.

Jag vill önskar dig en riktigt välsignad God Jul och ett Gott Nytt 2015!       Susanne Lindström, ordförande i föreningen katekumenatet.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

